Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
De Autoriteit Consument en Markt wil dat autobedrijven vanaf 1 november een all-in consumentenprijs communiceren. Voor de bijtelling heeft dat echter geen gevolgen.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wil dat autobedrijven in de prijs die zij voor een auto communiceren, ook de kosten van rijklaarmaken opnemen. Deze kosten van rijklaarmaken zijn volgens ACM onvermijdbare kosten. Het betreft bijvoorbeeld transportkosten, kosten van verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en recyclingbijdrage. Deze kosten móeten gemaakt worden om met een nieuwe auto de garage uit te kunnen rijden. Volgens de ACM moeten zulke onvermijdbare kosten van een product wettelijk opgenomen zijn in de advertentieprijs.
De advertentieprijs is echter iets anders dan de catalogusprijs. De catalogusprijs is de prijs volgens de prijslijst van importeur of fabrikant en is – op dit moment – exclusief deze kosten van rijklaarmaken. De catalogusprijs geldt wettelijk als basis voor de bijtelling. Het nieuwe ACM-beleid heeft daarom op dit moment geen gevolgen voor de bijtelling.
Bron: Auto en Fiscus
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!