Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
Vanaf 2025 moeten nieuwe vrachtwagens 15% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019. In 2030 moet dit percentage zelfs met 30% verlaagd zijn. Dat zijn de EU-landen overeengekomen.
Vrachtwagens, bussen en touringcars zorgen voor 6% van de totale Europese CO2-uitstoot. De beperkingen voor nieuwe vrachtwagens zijn nodig om de klimaatdoelen te halen die in het akkoord van Parijs zijn vastgelegd. Het akkoord gaat om vier categorieën vrachtwagens, die gezamenlijk 70% van alle zware trucks voor de lange afstand dekken. De nieuwe norm geldt ook voor bussen.
Belangenverenging Transport en Logistiek Nederland (TLN) steunt het akkoord, maar de truckfabrikanten zijn minder gelukkig. “De industrie vindt die normen veel te streng”, zegt Europarlementariër Bas Eickhout van GroenLinks die aan de onderhandelingstafel zat (bron: BNR).
Let op! De verordening moet nog formeel worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad. Over drie jaar komt de Europese Commissie met voorstellen voor doelstellingen voor na 2030.
We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!