Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
Een bijtelling per privékilometer: Met dat voorstel wil BOVAG zakelijke mobiliteit een stuk slimmer maken.
Op dit moment wordt de belasting over het loon in natura voor het privé mogen gebruiken van een auto van de zaak (ook wel “de bijtelling” genoemd) berekend op basis van een percentage van de catalogusprijs van de auto. Dat percentage staat – afgezien van de tegenbewijsregeling bij maximaal 500 km privégebruik per jaar – verder los van de mate van privégebruik.
BOVAG wil dit budgetneutraal omzetten in een bijtelling per kilometer. Daarmee wordt de bijtelling volgens BOVAG eerlijker: “wie veel privé rijdt, betaalt meer bijtelling en wie weinig rijdt juist minder”.
Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter BOVAG hieroveer: “Bijtellen per privékilometer is dus eerlijker én maakt de weg vrij voor noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit, die daardoor slimmer en duurzamer kan worden. En bewuster autogebruik is goed voor de bereikbaarheid en het milieu.”
De techniek voor het bijhouden van de rittenregistratie die hiervoor nodig is, heeft de afgelopen jaren grote stappen gemaakt. De vraag is wel of de politiek bereid zal zijn met dit plan te experimenteren en het in te voeren. Dat zal ook afhangen van de uitkomst van de komende Tweede Kamerverkiezingen.
Bron: Auto en Fiscus
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!