Wij maken gebruik van cookies

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Drie praktische BTW Tips – December 2017
woensdag 6 december 2017

Dit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.

Drie praktische BTW Tips – December 2017

Als kennispartner van uw organisatie adviseren wij u graag. Onderstaand vindt u vijf praktische tips over btw.

1. Btw bij annulering vanuit uw klant

Biedt u diensten aan waarbij uw klant een reservering plaatst? En vraag u op dat moment een aanbetaling van uw klanten? Dan bent u bij annulering vanuit uw klant niet altijd btw verschuldigd over de aanbetaling die de klant heeft gedaan.

Status van betaling kan wijzigen

Wanneer de klant de reservering annuleert en hierbij de aanbetaling niet retour ontvangt wijzigt de status van de aanbetaling naar een schadevergoeding. Over deze schadevergoeding is op dat moment geen btw verschuldigd. 

Let op, niet iedere betaling is een schadevergoeding door een annulering. Neem voor de specifieke voorwaarden contact op met uw adviseur.

2. Btw aftrekken over tickets in het openbaar vervoer

Wanneer u regelmatig met het openbaar vervoer reist is het u mogelijk opgevallen dat er geen btw-tarief genoemd is op de facturen van openbaar vervoersbewijzen of vliegtickets.

Betekend dit dat ik geen btw mag aftrekken over mijn openbaar vervoersbewijs?

Nee, in het openbaar vervoer gelden eenvoudigere factuureisen, dit betekend dat de factuur die u ontvangt juist is, echter de 6% btw wordt niet specifiek benoemd. U kunt deze btw echter gewoon in aftrek brengen. Wel moet u aannemelijk kunnen maken dat u de daadwerkelijke afnemer bent van het ticket.

Let op, als het openbaar vervoer gebruikt wordt voor woon-werk verkeer dan is btw niet aftrekbaar. Neem voor specifieke voorwaarden contact op met uw adviseur.

3. Btw over verzendkosten

U heeft een webwinkel en verstuurd met enige regelmaat bestellingen naar uw klanten. Van uw pakketvervoerders krijgt u facturen met en zonder btw-heffing, hoe zit dit?

Dit is afhankelijk van de vervoerder die u selecteert:

  • PostNL is in Nederland de verlener van universele postdiensten. Voor universele postdiensten geldt in Nederland een btw vrijstelling. Wanneer u uw pakketten verstuurd via PostNL wordt hier terecht geen btw over berekend. 
  • Andere vervoerders hebben niet de status van "verlener universele postdiensten", zij vallen zodoende niet onder de vrijstelling en dienen btw in rekening te brengen.

Let op, wanneer u verzendkosten doorberekend aan uw afnemers moet u btw berekenen over de doorbelaste verzendkosten. Neem voor de specifieke voorwaarden contact op met uw adviseur.

 

 

Peter Hoevers
Peter Hoevers Fiscalist

Meer over Peter

Certificaten

Adviesgesprek? Maak een afspraak of bel ons direct via 0546 549 530 bereikbaar tot 18:00
Roy Langeler staat u graag te woord
Menu
0546 549 530 info@bilanx.nl
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×