Wij maken gebruik van cookies

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Europese standaard voor tolheffing in transportsector
maandag 18 juni 2018

Dit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.

Europese standaard voor tolheffing in transportsector

De Europese transportministers willen dat er één Europese standaard voor tolheffing komt. Ook willen zij het makkelijker maken om huurvoertuigen in te zetten. Over rij- en rusttijden, cabotage en detachering zijn de ministers het nog niet eens. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De Nederlandse minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en haar Europese collega’s bespraken tijdens de Transportraad op donderdag 7 juni in Luxemburg enkele onderdelen van het zogeheten Mobility Package, een pakket aan Europese regels voor de transportsector.

Tolheffingssystemen met elkaar communiceren

De ministers willen dat transporteurs uiteindelijk voor heel de Europese Unie maar één contract met één tolaanbieder en één tolkastje nodig hebben. Daarvoor moeten de bestaande Europese tolheffingssystemen ‘interoperabel’ gemaakt worden: ze moeten met elkaar kunnen communiceren. Volgens ondernemersorganisatie TLN heffen bijna alle 28 lidstaten tol.

Makkelijker gehuurde voertuigen inzetten

De ministers bespraken ook het voorstel uit het Mobility Package, dat het aantrekkelijker moet worden om gehuurde voertuigen in te zetten, ook voor vervoer in een andere Europese lidstaat. Ze zijn het met de Europese Commissie eens dat de huidige strikte regels efficiënt vervoer in de weg staan en zijn dus vóór verruiming van de regels. TLN is het grotendeels met de Commissie en de ministers eens op dit punt: de huidige regels zijn te star. Ondernemers kunnen nu niet eens voertuigen van hun eigen dochterondernemingen inzetten, als die voertuigen in een andere lidstaat staan.

Sociale aspecten

Ook spraken de ministers over de sociale aspecten van het Mobility Package, waaronder:

  • de rij- en rusttijden
  • cabotage en
  • detachering van bestuurders in het wegvervoer.

Over die sociale aspecten zijn de ministers het nog niet eens.

Markt vrijgeven

Op het gebied van detachering en het volledig vrijgeven van de transportmarkt staan vooral de West- en de Oost-Europese lidstaten tegenover elkaar. De Oost-Europese landen zien graag dat de markt voor transport volledig wordt vrijgegeven. De West-Europese landen, waaronder Nederland, niet. Zij vinden dat de lonen en af te dragen premies nog te veel verschillen, waardoor het volledig vrijgeven van de markt zou zorgen voor oneerlijke concurrentie. Nederlandse bedrijven bijvoorbeeld hebben veel hogere loonkosten dan Oost-Europese en het is onmogelijk daarmee te concurreren.

Bron: ttm.nl

Laten we kennismaken!

We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.

    Deze website wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google Privacybeleid en de Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

    Certificaten

    Adviesgesprek? Maak een afspraak of bel ons direct via 0546 549 530bereikbaar tot 18:00
    Evert Kremer staat u graag te woord
    Menu
    0546 549 530 info@bilanx.nl
    Uw browser is niet meer van deze tijd!

    Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

    ×