Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat de kwaliteit van de belastingtelefoon nog te wensen overlaat. Vandaar dat de Belastingdienst een aantal maatregelen neemt om deze kwaliteit te verbeteren.
Met name de Consumentenbond test de kwaliteit van de belastingtelefoon regelmatig. Uit een onlangs afgesloten onderzoek rolde een rapportcijfer van 5,3. De Belastingdienst stelt dat 90% van alle vragen wel juist wordt beantwoord, maar neemt toch maatregelen om de kwaliteit te verbeteren.
Bij de belastingtelefoon zullen voortaan vaker specialisten worden ingezet om specifieke vragen te beantwoorden, zoals inzake de eigen woning, giften en zorgkosten. Uit het recente onderzoek bleek bijvoorbeeld dat met name over de laatste kostensoort veelvuldig fout werd geïnformeerd.
Is een vraag zo specifiek dat een direct antwoord onmogelijk is, dan kan de beller teruggebeld worden of de vraag schriftelijk voorleggen aan de inspecteur.
Let op! De belastingdienst verstrekt zelf geen adviezen en verwijst hiervoor naar adviseurs.
De Belastingdienst zegt toe ook de website te gaan verbeteren. Antwoorden zullen beter te vinden zijn en makkelijker te begrijpen. Dit betreft met name de gebieden ‘winst en risico’.
Voor belastingplichtigen is van belang dat aan een antwoord van de belastingtelefoon in beginsel geen rechten ontleend kunnen worden. Dit is alleen anders als u niet direct duidelijk was dat het antwoord niet klopte én u door het foute antwoord schade heeft geleden.
Let op! Dat u achteraf meer belasting moet betalen dan wanneer het gegeven antwoord wel juist zou zijn geweest, wordt daarbij niet als schade aangemerkt. Die belasting was u immers toch verschuldigd geweest.
Heeft u vragen over de belastingtelefoon, neem dan contact met ons op.
We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!