Wij maken gebruik van cookies

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Ik ben zelfstandig ondernemer en ik heb (tijdelijk) geen inkomsten
vrijdag 20 maart 2020

Ik ben zelfstandig ondernemer en ik heb (tijdelijk) geen inkomsten

Wanneer u als zelfstandig ondernemer tijdelijk minder of geen inkomsten hebt, komt er voor u tijdelijke inkomensondersteuning. Deze regeling geldt zowel voor zzp’ers als MKB-bedrijven en bedraagt maximaal 1500 euro netto per maand. De regeling is gebaseerd op de al bestaande BBZ (Besluit bijstandverlening zelfstandigen), maar wordt versneld behandeld en verstrekt. Deze voorziening heeft tijdelijk soepele voorwaarden vanwege de bijzondere situatie waarin Nederland verkeert: de inkomensondersteuning voor levensonderhoud hoeft bijvoorbeeld later niet te worden terugbetaald.

Met de regeling kunnen zzp’ers ondersteuning aanvragen in de vorm van een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of een lening voor bedrijfskapitaal. Net als de BBZ wordt deze regeling uitgevoerd door gemeenten. Daar kun je dus terecht voor je aanvraag.

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werkt de maatregel verder uit met o.a. de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De maatregel gaat met terugwerkende kracht in per 1 maart 2020 en duurt vooralsnog tot 1 juni 2020.

Welke voorwaarden horen bij deze regeling?

  • De toets op levensvatbaarheid wordt niet toegepast, waardoor een versnelde behandeling van aanvragen mogelijk is.
  • De regeling is uitsluitend van toepassing op zelfstandig ondernemers. Ondernemers die in het jaar 2019 minimaal 1225 uur per jaar aan hun bedrijf besteden.
  • De zelfstandige dient te verklaren dat het inkomen in de komende drie maanden naar verwachting minder zal bedragen dan het sociaal minimum als gevolg van de coronacrisis.
  • De uitkering voor levensonderhoud wordt in één keer voor drie maanden toegekend en wordt per maand uitbetaald.
  • De hoogte van de inkomensondersteuning is afhankelijk van het inkomen en de samenstelling van het huishouden.
  • Deze versnelde procedure geldt ook voor aanvragen voor een lening voor bedrijfskapitaal tot maximaal 10.157 euro.
  • De inkomensondersteuning voor levensonderhoud hoeft later niet terugbetaald te worden. Er is in deze tijdelijke regeling geen sprake van een vermogens- of partnertoets.
  • Bij de verstrekking van een lening voor bedrijfskapitaal wordt de mogelijkheid tot uitstel van de aflossingsverplichting opgenomen. Bij de verstrekking van een lening voor bedrijfskapitaal geldt een lager rentepercentage dan bij de normale Bbz. Dit rentepercentage is momenteel nog niet vastgesteld.

Inkomstenondersteuning voor DGA

De hierboven beschreven regeling geldt ook voor DGA’s van een BV die aan de voorwaarden voldoen. Voorwaarde is wel dat de DGA aannemelijk moet maken dat de BV geen salaris meer kan betalen.

Aanvragen regeling

Wanneer u van deze regeling gebruik wilt maken adviseren wij u om in eerste instantie zelf contact op te nemen met de gemeente waarin de onderneming is gevestigd. Telefoonnummers van de desbetreffende gemeenten vindt u hier onder. Als u ondersteuning nodig hebt bij deze aanvraag kunt u contact opnemen met uw klantadviseur.

  • De meeste gemeenten in Twente en de Achterhoek laten de afhandeling van deze regeling uitvoeren door het ROZ. Kijk voor meer informatie en het aanvragen van de regeling op: https://www.rozgroep.nl/nieuwe-maatregel-tijdelijke-inkomensondersteuning/
  • Voor de regio Hardenberg wordt dit uitgevoerd door het RBZ, te bereiken op: 038 498 44 80
  • Rijssen-Holten:
    • Ondernemers waarvan de achternaam begint met de letter A tot en met K: (0548) 854 742
    • Ondernemers waarvan de achternaam begint met de letter L tot en met Z: (0548) 854 741

Let op, voor de aanvraag heeft u de volgende documenten digitaal nodig:

  • Kopie ID-bewijs of paspoort (geen rijbewijs)
  • Kopie van uw laatste bankafschrift
  • Uittreksel Kamer van Koophandel. Deze mag niet ouder zijn dan 1 maart 2020. Het uittreksel kunt u hier opvragen.
  • Kopie van de voorzijde van uw bankpas
Christian Willems
Christian Willems Klantadviseur

Meer over Christian
Adviesgesprek? Maak een afspraak of bel ons direct via 0546 549 530bereikbaar tot 18:00
Arjan staat u graag te woord
Menu
0546 549 530 [email protected]
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×