Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
Maken werknemers misbruik van social media, dan kan dit in sommige gevallen zelfs een legitieme reden zijn voor ontslag. Dit besliste de rechter onlangs toen een werknemer een foute voorstelling gaf van zijn functie.
Gebruik van social media, zoals Facebook en LinkedIn, is tegenwoordig niet meer weg te denken. Toch gelden ook voor het gebruik van social media de nodige spelregels.
Onlangs kwam een zaak voor de rechter waarbij een werknemer was ontslagen omdat hij op LinkedIn aangaf een andere functie te vervullen dan hij in werkelijkheid deed. De werkgever verzocht de man dit te corrigeren, maar deze weigerde. Uiteindelijk leidde dit tot zijn ontslag.
In genoemde zaak gaf de werknemer aan verantwoordelijk te zijn voor de marketing en PR van het bedrijf waarvoor hij werkte. Dit was onjuist, want hij was accountmanager. Reden voor de foute informatie was de baan die de man ambieerde. Deze lag bij voorkeur op het terrein van marketing en PR.
De rechter vond het ontslag op staande voet terecht. Omdat er echter geen sprake was van ernstig verwijtbaar handelen of nalatigheid, had de ontslagen werknemer wel recht op een schadevergoeding van ruim € 2.200.
Uit de uitspraak blijkt dat van het gebruik van social media niet gezegd kan worden dat dit strikt privé is. Onjuiste informatie verstrekken is dan ook niet zonder risico.
Let op! Het opstellen van gedragsregels inzake social media schept duidelijkheid over de mogelijkheden inzake het gebruik ervan.
We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!