Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
Wil een berijder de bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak voorkomen, dan is een sluitende rittenregistratie daar de beste manier voor. Let wel goed op de omrijkilometers!
In een recente zaak ging het allereerst om de vraag of de auto’s wel ter beschikking waren gesteld aan het personeel. Gebruikt een werknemer een auto namelijk alleen voor een rit in opdracht van de werkgever, dan hoeft dat niet altijd bijtelling tot gevolg te hebben. Dat blijkt uit een recente uitspraak van de Hoge Raad. Hier oordeelden de rechters echter dat auto’s wel onder de bijtelling vielen, met name omdat de auto’s altijd mee naar huis gingen, ook privé gebruikt konden worden en er onvoldoende toezicht was.
Vervolgens kwam de vraag of de rittenoverzichten dan voldoende tegenbewijs opleverden. Helaas bleek dat in hoger beroep niet het geval te zijn. Het Gerechtshof wees er daarbij vooral op dat de vermelding van de gereden route ontbrak. Juist omdat de berijders van de auto’s ook collega’s ophaalden om samen naar het werk te gaan, week die route af van de meest gebruikelijke route. Als zulke omrijkilometers niet vermeld worden, levert de rittenregistratie geen compleet, betrouwbaar en goed te controleren totaalbeeld op.
Bron: Auto & Fiscus
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!