Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
Met patiënten, fysiotherapeuten en zorgverzekeraars ontwikkelde het NIVEL een vragenlijst voor het meten van patiëntenervaringen met fysiotherapie (PREM Fysiotherapie) in opdracht van Stichting Miletus. Patiënten waren betrokken bij het in kaart brengen van de belangrijkste kwaliteitskenmerken en bij het uittesten van de vragenlijst. De PREM Fysiotherapie bestaat uit 17 vragen en is geschikt om de ervaren kwaliteit van de fysiotherapie te meten en te vergelijken tussen praktijken in de eerstelijnszorg.
PREM Fysiotherapie
Een Patient Reported Experience Measure (PREM) is een vragenlijst die de ervaringen van patiënten met de zorg in kaart brengt. De PREM Fysiotherapie bestaat uit 17 vragen, waaronder 9 kernvragen verdeeld over drie onderwerpen: ‘Contact met de fysiotherapeut’, ‘Behandelplan’, en ‘Praktijk’. Daarnaast telt de vragenlijst 4 beoordelingsvragen, 2 open vragen en 2 achtergrondvragen. Deze vragenlijst is geschikt om patiëntervaringen met fysiotherapie te meten en om de ervaren kwaliteit van fysiotherapie te vergelijken tussen praktijken.
Belangrijkste kwaliteitskenmerken
In focusgroepen is aan patiënten gevraagd wat zij belangrijke kenmerken van fysiotherapie vinden. Dit gaf inzicht in belangrijke kwaliteitsaspecten en de formuleringen die patiënten zelf gebruiken. Deze onderwerpen zijn door diverse partijen en patiënten geprioriteerd. De belangrijkste kenmerken van goede fysiotherapie zijn volgens patiënten de deskundigheid en kennis, een behandelplan op maat en het serieus genomen worden door een fysiotherapeut die goed naar hen luistert.
Begrijpelijke vragenlijst
Op basis van focusgroepsgesprekken en bestaande vragenlijsten is een conceptvragenlijst opgesteld die vervolgens is uitgetest in twee rondes cognitieve interviews. Dit resulteerde in een duidelijke en volledige vragenlijst. Met vragen die de beleving van patiënten verwoorden, over dingen die zij het meest belangrijk vinden voor de ervaren kwaliteit van de fysiotherapie.
Betrouwbare en valide vragenlijst die verschillen meet
De PREM Fysiotherapie is betrouwbaar, valide en onderscheidend. Dit blijkt uit een kwantitatieve test waarbij de vragenlijst door 3.673 fysiotherapiepatiënten van 52 praktijken is ingevuld. Uit de hoge gemiddelde scores en het hoge waarderingscijfer (gemiddeld 8,8; 8,5‐9,0 per praktijk) blijkt dat patiënten over het algemeen heel positief zijn over hun fysiotherapie. Toch zijn er ook verschillen tussen praktijken, vooral wat betreft de praktijkkenmerken (‘Praktijk’).
Vragenlijst beschikbaar
Vanaf 2017 wordt deze vragenlijst landelijk ingezet in de eerstelijns fysiotherapie. Kijk voor meer informatie op www.patientervaringsmetingen.nl.
Opdrachtgever
Stichting Miletus. Per 1 januari 2017 zijn de activiteiten van Stichting Miletus overgegaan in het Programma Kwaliteit van Zorgverzekeraars Nederland, www.zn.nl.
Bron: Nivel.nl
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!