Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
Voor wie is dit verplicht?
Wanneer een bedrijf medewerkers in dienst heeft ben je als werkgever verplicht te beschikken over een actuele RI&E.
Voor het niet hebben van een RI&E kun je zelfs een boete krijgen.
Je hebt als bedrijf geen RI&E wat dan?
Mocht je als werkgever met werknemers in dienst geen RI&E hebben en er komt controle of er gebeurt een ongeluk en er wordt gevraagd naar de RI&E en deze kun je niet overhandigen, dan kan het zijn dat je een boete krijgt. Er worden steeds vaker door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gecontroleerd op het hebben van een RI&E. Ook veel verzekeringsmaatschappijen vragen hiernaar.
Het opstellen van een RI&E
Heeft u 25 of minder werknemers in dienst en kunt u gebruik maken van een erkende branche RI&E? Dan hoeft u deze niet te laten toetsen. Alle branche RI&E’s kunt u vinden op Gezond en veilig werken begint met een RI&E (rie.nl)
Mocht u meer dan 25 werknemers in dienst hebben dan moet u de RI&E laten toetsen door een professional. Veel arbodienst bieden aan om te kunnen helpen bij het opstellen en het toetsen van een RI&E. Hier zijn kosten aan verbonden. Deze kunnen per arbodienst verschillen.
U heeft een RI&E of u laat er 1 opstellen en dan…..
Wanneer er plan opgesteld is of u laat er 1 opstellen en er komen afspraken/punten naar voren dan dienen deze te worden opgevolgd. Wanneer u dat heeft gedaan, beschikt u over een actueel RI&E. Het document moet natuurlijk onderhouden worden! Wanneer er sprake is van nieuwe risico’s of nieuwe protocollen dient de RI&E te worden bijgewerkt door een aangewezen persoon uit de organisatie of als u dit niet heeft door bijvoorbeeld een arbodienst. Binnen uw organisatie kan bijvoorbeeld de preventiemedewerker dit zijn.
Preventiemedewerker
Moet u een preventiemedewerker hebben en wie kan dit zijn?
Elk bedrijf met tenminste 1 preventiemedewerker in dienst hebben. Als het bedrijf maximaal 25 medewerkers in dienst heeft, mag de werkgever zelf deze functie vervullen. Dit mag niet iemand zijn van buiten het bedrijf.
Een preventiemedewerker ondersteunt de werkgever bij de zorg voor dagelijkse veiligheid en gezondheid. De preventiemedewerker heeft kennis van de arbeidsriscico’s van de risico en van de te nemen preventieve maatregelen. Soms is het nodig dat er een cursus gevolgd moet worden. Ook moet de preventiemedewerker voldoende tijd krijgen om zijn taken uit te kunnen voeren. Hoeveel tijd men hiervoor nodig is, is afhankelijk van het soort bedrijf waarvoor de preventiemedewerker werkt.
Welke taken heeft een preventiemedewerker
De precieze inhoud van de taken van de preventiemedewerker is afhankelijk van onder andere de grootte, structuur en omstandigheden van het bedrijf.
Een preventiemedewerker kan meewerken aan het inventariseren en evalueren van de risico’s die werknemers lopen tijdens hun werk. Maatregelen nemen voor veiliger werken helpen uitvoeren. Samenwerken met en adviseren aan de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. Samenwerken met en adviseren aan de bedrijfsarts en andere arbodeskundigen.
BHV organisatie
Wat is een BHV’er?
Een bedrijfshulpverlener (bhv’er) is een medewerker die is opgeleid om in geval van nood werknemers en klanten in veiligheid te brengen. Een bhv’er alarmeert hulpdiensten, heeft geleerd hoe hij een pand moet ontruimen en kan bij een ongeval eerste hulp verlenen.
Wat zijn de taken van de BHV’er
Hoeveel BHV’s zijn er nodig?
In de Arbowet is opgenomen dat bedrijven verplicht zijn om doeltreffende maatregelen te treffen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Dat kan op verschillende manieren. Daarom is het aantal BHV’ers niet wettelijk vastgelegd. Wel dient er altijd 1 BHV’er in de organisatie beschikbaar/aanwezig te zijn.
Geldigheid BHV-diploma
Hiervoor bestaat alleen een vuistregel, er is geen wettelijke norm die stelt hoe vaak zij in opleiding of op herhaling moeten. Sommige opleiders geven een certificaat af waarop staat dat er minimaal jaarlijks herhaald moet worden, anders zou het certificaat zijn geldigheid verliezen. Het diploma bhv, afgegeven door het Nederlands Instituut Bedrijfshulpverlening (NIBHV), behoudt zijn geldigheid voor 1 jaar. Op je diploma staat een afgiftedatum, dat is de datum waarop je het behaald hebt. Dus vanaf die datum is dat diploma nog 1 jaar geldig. Het is dus per instantie verschillend wat de geldigheid is van een BHV-diploma, kijk hier dus goed na en agendeer het zodat deze niet verloopt.
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!