Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordPer 1 juni is de ‘Subsidieregeling extensivering melkveehouderij’ opengesteld. U kunt binnen deze regeling 3 jaar subsidie krijgen voor het tijdelijk verminderen van uw aantal melkkoeien. Hiervoor moet u dan ook fosfaatrechten inleveren. Let op de benutbaarheid hiervan.
Sem-regeling
Overweegt u met de Sem-regeling mee te doen? Belangrijk is uiteraard om goed te kijken of dit financieel bij uw bedrijf past. Naast een vergoeding van 3 jaar per melkkoe krijgt u ook een vergoeding voor de verplicht in te leveren fosfaatrechten.
Vergoeding fosfaatrechten
De vergoeding voor de fosfaatrechten bedraagt éénmalig € 110 per fosfaatrecht. Een (veel) lagere waarde dan de huidige marktprijs. U zult dus naar het totaalplaatje moeten kijken.
Bedenk daarbij ook dat u bij verkoop aan derden maar 70% van de fosfaatrechten betaald krijgt. U heeft dan immers te maken met afroming. Deze afroming geldt niet bij het inleveren. Dat maakt het verschil minder groot.
Benutbaarheid fosfaatrechten 2026 niet 100%
Een belangrijk punt is ook de benutbaarheid van de in te leveren fosfaatrechten. Deze mag u in 2026 naar rato benutten tot het moment van inleveren. Dit wordt per maand bekeken.
Stel u levert uw fosfaatrechten in de maand augustus in. U mag dan rekenen met een benutbaarheid van 8 maanden. Het maakt hierbij niet uit op welke dag in de maand u de rechten inlevert. Stel u levert in augustus 480 rechten in, dan mag u 8/12 deel, dus 320 fosfaatrechten dit jaar nog benutten.
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!