Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
De gerealiseerde kostenontwikkeling in 2019 ten opzichte van 2018 in binnenlands wegvervoer is tussen de 4,0% en 5,6%. In het grensoverschrijdend vervoer is dit tussen de 3,7% en 4,4%. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Panteia, waarin voor het eerst de kosten voor verladers zijn meegenomen. Voor 2020 wordt een stijging tussen de 0,7% en 1,9% verwacht.
De toename van 6,7% van de loonkosten voor het rijdend personeel is de totaalsom van de loonstijging, de extra 1/3 trede voor iedere loonschaal, de wijzigingen in de sociale lasten, de vermeerdering waarde vakantiedagen en het effect van de eenmalige uitkering van € 750. Voor het overige personeel is de loonkostenstijging 3,4%.
Het onderzoeksbureau gaat ervan uit dat alleen het rijdend personeel een eenmalige uitkering van € 750 heeft ontvangen in het kader van de kwestie ‘waarde vakantiedag’.
Omdat er nog geen nieuwe cao is afgesloten, is het nog niet duidelijk hoe de loonkostenontwikkeling voor volgend jaar eruit gaat zien. In de rapportage is uitgegaan van de cijfers van het CPB (2,5% contractloonstijging marktsector met daarnaast 0,45% toename sociale lasten). Door de Wet Arbeidsmarkt in balans (WAB) nemen de sociale lasten in 2020 verder toe.
De werkelijke loonkostenstijging bij het beroepsgoederenvervoer kan afwijken van de geraamde ontwikkeling. Daarom is hiervan in de rapportage het effect aangegeven. Het effect van een 1% hogere of lagere loonkostenmutatie op de totale kostenontwikkeling varieert tussen de 0,3% en 0,8% extra kostenstijging of -daling per deelsector.
Door de verwachte aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt kan het tekort aan chauffeurs in 2020 mogelijk leiden tot een extra loonkostenstijging. Deze extra stijging is niet opgenomen in de reguliere kostenontwikkeling.
We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!