Wij maken gebruik van cookies

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Vergelijking belastingdruk per brandstofsoort
dinsdag 15 november 2016

Dit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.

Vergelijking belastingdruk per brandstofsoort

In antwoord op vragen van de Tweede Kamer over het wetsvoorstel dat per 2017 een verlaagd tarief van de energiebelasting regelt voor het opladen bij openbare laadpalen, heeft de staatssecretaris een overzicht gepubliceerd van de belastingdruk bij verschillende brandstofsoorten.

De vergelijking per kilometer is een goede maatstaf voor de automobilist als hij een op economische motieven gebaseerde keuze moet maken tussen elektrisch rijden of rijden op bijvoorbeeld diesel of benzine. Voor elektrische auto’s moet daarbij verschil gemaakt worden tussen thuisladen en openbaar laden. Bij die tweede manier geldt namelijk meestal een lager tarief van de energiebelasting. Door dit wetsvoorstel wordt de belastingdruk per gereden kilometer bij openbaar laden lager dan bij LPG.

Voor de brandstofkeuze van eigenaren van plug-in hybrides zijn de energiebelasting en accijnzen de belangrijke fiscale factoren. Omdat de belastingdruk per kilometer op elektriciteit lager is dan op benzine en diesel worden eigenaren van PHEV’s verleid om meer elektrische kilometers te maken.
De belastingdruk op de brandstof is per gereden kilometer bij een elektrische auto (thuisladen) € 0,018 of € 0,009 (openbaar laden). Voor benzine is dat € 0,049, voor diesel € 0,027 en LPG € 0,014.

Bij de aankoop van een auto spelen bij de brandstofkeuze ook de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB) een belangrijke rol. De hoogte van deze belastingen verschilt per brandstofsoort. Zo worden de lagere accijnstarieven voor diesel en LPG gecompenseerd door middel van een brandstoftoeslag in de MRB. De BPM kent een dieseltoeslag. Benzine- en nulemissieauto’s kennen zo’n toeslag in de MRB of BPM niet. Voor nulemissieauto’s geldt tot en met 2020 zelfs een volledige vrijstelling van BPM en MRB. De fiscale maatregelen worden dus vooral  ingezet voor de transitie naar emissievrij rijden.

Evenals in de cijfers hierboven is een berekening gemaakt op basis van een aangenomen verbruik: elektrisch 18 kWh/100 km, benzine 6,33 l/100 km, diesel 5,66 l/100 km, lpg 7,6 l/100 km. Voor de totale belastingdruk is gerekend met een voertuiggewicht van 1.300 kg, jaarkilometrage 13.505, een levensduur van de auto van 18 jaar en een CO2-uitstoot van 100 gr/km volgens NEDC.
De totale belastingdruk per km inclusief energiebelasting, accijns, MRB en BPM is dan bij een elektrische auto € 0,019 (thuisladen) of € 0,010 (openbaar laden). Bij een benzineauto € 0,111, bij een dieselauto € 0,151 en bij LPG € 0,098.

 

Bron: Auto & Fiscus

Peter Hoevers
Peter Hoevers Fiscalist

Meer over Peter
Adviesgesprek? Maak een afspraak of bel ons direct via 0546 549 530bereikbaar tot 18:00
Arjan staat u graag te woord
Menu
0546 549 530 [email protected]
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×