Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
Bij invoer van een personenauto is BPM verschuldigd. Daarbij is het van belang of de auto nieuw is of gebruikt. Of een auto nieuw is, hangt niet altijd af van het eerste moment van toelating. Soms kan zelfs een vier jaar oude auto als nieuw worden bestempeld, zo besliste het gerechtshof Amsterdam eerder.
Als een personenauto vanuit het buitenland wordt ingevoerd, is BPM verschuldigd. Voor gebruikte auto’s hoeft niet de gehele BPM betaald te worden, maar slechts een deel. Voor de berekening van deze rest-BPM bestaan verschillende methodes.
Eerder kwam voor het gerechtshof in Amsterdam de vraag aan de orde wanneer een auto als nieuw kan worden bestempeld. In deze zaak ging het om een auto die al vier jaar oud was, maar pas slechts 195 km op de teller had staan. Volgens het gerechtshof was van belang dat de auto nauwelijks gebruikt was. Het feit dat er een periode van vier jaar was gelegen tussen het moment van eerste toelating in het buitenland en de registratie in Nederland, deed daar niet aan af. Het relevante criterium is namelijk de registratie en tenaamstelling in Nederland. Het productiejaar van de auto speelt daarbij geen rol. Het hof vond dat de BPM daarom bepaald moest worden op basis van een nieuwe auto.
Ook het feit dat de auto inmiddels in het bezit was van zijn vierde eigenaar, deed aan dit oordeel niet af. De auto was nauwelijks gebruikt en alle eigenaren waren autohandelaren.
De afschrijvingstabel die kan worden toegepast op gebruikte auto’s, was dan ook niet toepasbaar. Dit kwam de betreffende autohandelaar duur te staan, want de naheffing BPM bedroeg maar liefst zo’n € 46.000.
Heeft u vragen over de BPM, neem dan contact met ons op.
We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!