Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
Als uw werknemers de bijtelling voor een ter beschikking staande auto van de zaak willen voorkomen, moeten ze rekening houden met een zware bewijslast. Alleen het beheren van de autosleutels door de werkgever is in ieder geval onvoldoende.
Voor een ter beschikking staande personen- en bestelauto geldt in 2019 een bijtelling van 22%. Betreft het een elektrische auto, dan bedraagt de bijtelling 4% tot een cataloguswaarde van € 50.000. Daarboven is de bijtelling 22%.
De bijtelling kan worden voorkomen door de auto niet meer dan 500 kilometer in het jaar privé te gebruiken. Dit moet men wel kunnen bewijzen.
Voor het bewijs is een kilometeradministratie niet verplicht, maar wel het meest zeker. Tegenwoordig zijn hiervoor ook tal van digitale hulpmiddelen beschikbaar, die de administratieve last kunnen beperken.
Kiest men ervoor om het bewijs toch op andere wijze te leveren, dan moet men rekening houden met een zware bewijslast. In een rechtszaak had de eigenaar van een tankstation het beheer over de autosleutels van de bedrijfsauto. Dit voldeed op zich echter niet om de bijtelling te voorkomen.
Als privégebruik verboden is, is dit alleen nog niet voldoende om de bijtelling te voorkomen. Daarvoor is aanvullend vereist dat u het autogebruik controleert en administreert, dat uw werknemer niet is verzekerd voor privégebruik, zelf ook over een auto beschikt en een passende sanctie krijgt wanneer hij de auto toch privé gebruikt.
Let op! Daarbij moet u denken aan een geldboete ter grootte van de te betalen belasting over het privégebruik van de auto. In de regel dus al snel enkele duizenden euro’s.
In bovenstaande zaak was niet aan deze eisen voldaan en kon ook niet op een andere manier bewezen worden dat de auto niet meer dan 500 kilometer privé was gebruikt. Het leverde over een periode van vier jaar naheffingen met boetes op, in totaal voor zo’n € 30.000.
We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!