Wij maken gebruik van cookies

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Zorgondernemer bent u al bezig met de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg?
donderdag 16 februari 2017

Dit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.

Zorgondernemer bent u al bezig met de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg?

Bent u al bezig met de WKKGZ?

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg is in het leven geroepen om de kwaliteit van de zorg te vergroten. Centraal staat de behandeling van klachten van patiënten over de zorg. Voor zorgverleners betekent dit een aantal aanpassingen in hun bedrijfsvoering. In dit nieuwsbericht vertellen we u wat u moet regelen.

Wat regelt de WKKGZ?

Het belangrijkste onderdeel in de WKKGZ is de behandeling van klachten en geschillen in de zorg. Met de wet zullen:

  • klachten sneller en beter aangepakt worden.
  • zorgmedewerkers incidenten veilig kunnen melden.
  • patiënten een sterkere positie krijgen.
  • zorgaanbieders meer moeten melden aan de inspectie van de gezondheidszorg.

De wet is ingegaan op 1 januari 2016 en geldt voor alle zorgondernemers in Nederland. Er is voor een aantal onderdelen van de wet een overgangstermijn ingesteld. Echter vanaf 1 januari 2017 moet de zorgondernemer alle zaken welke de WKKGZ voorschrijft geregeld hebben.

 

Dit had u per 1 januari 2016 moeten doen

De verplichtingen voor u als zorgondernemer die vanaf 2016 gelden zijn als volgt:

  • Systeem voor veilig melden van incidenten
    U dient ervoor te zorgen dat uw medewerkers op een veilige wijze incidenten binnen de eigen organisatie kunnen melden. U mag zelf bepalen op welke manier u dit organiseert.
  • Vergewisplicht
    Voordat u personeel aanneemt dient u het functioneren van deze zorgverlener te controleren. Dit doet u door het arbeidsverleden van uw potentiële werknemer te controleren. In sommige gevallen dient u ook een Verklaring Omtrent het Gedrag opvragen.
  • Meldplicht inspectie voor gezondheidzorg
    Ontslaat u een medewerker omdat hij of zij niet functioneert. In ernstige gevallen bent u vanaf 1 januari 2016 verplicht om dit te melden bij de inspectie voor de gezondheidszorg. Daarnaast moet u alle vormen van geweld melden als een patiënt hiermee te maken heeft gekregen.
  • Extra informatieplicht
    Als laatste bent u sinds 2016 verplicht om meer informatie te verstrekken aan uw patiënt. Zij hebben recht op goede informatie als fouten zijn gemaakt in de verleende zorg. Deze fout dient besproken te worden en moet gerapporteerd worden in het dossier van de patiënt. Daarnaast moet u als de patiënt hierom vraagt informatie verstrekken over de kwaliteit van uw zorgverlening.

Dit had u per 1 januari 2017 moeten doen

De onderstaande verplichtingen zijn vanaf 2017 van kracht

  • Klachtenfunctionaris
    U dient sinds dit jaar een klachtenfunctionaris beschikbaar te hebben voor uw patiënten. Deze persoon dient (kosteloos) te bemiddelen in het vinden van een oplossing voor de klacht. Daarnaast kan hij patiënten ook informeren als zij een klacht hebben.
  • Geschilleninstantie
    U moet aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie om te voldoen aan de WKKGZ. Deze instanties worden op dit moment gevormd en dienen goedgekeurd te worden door de minister.  Er zijn een aantal erkende instanties. U vindt het overzicht op de site van de CIBG.
  • Overeenkomsten met medewerkers
    U dient met elke medewerker die zorg verleent een schriftelijke overeenkomst aangaan. In deze overeenkomst staan de normen waaraan de medewerker volgens deze wet moet voldoen.

 

Hulp nodig bij de invulling van de WKKGZ?

Hoewel de wet al ruim een jaar oud is merken we dat verschillende zorgondernemers nog niet alle wijzigingen die de wet voorschrijft doorgevoerd hebben in hun bedrijfsvoering. Kunnen we u helpen met de wijzigingen doorvoeren? Wilt u sparren over de invulling van de WKKGZ Of heeft u vragen over de WKKGZ? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan voor u klaar!

 

Arjan Nijen Twilhaar
Arjan Nijen Twilhaar Directeur

Meer over Arjan

Certificaten

Adviesgesprek? Maak een afspraak of bel ons direct via 0546 549 530bereikbaar tot 18:00
Evert Kremer staat u graag te woord
Menu
0546 549 530 info@bilanx.nl
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×