Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordHome »
Dit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
Met ingang van 1 augustus 2022 wordt het arbeidsrecht weer gewijzigd. De wijzigingen zijn het gevolg van de Richtlijn betreffende transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden in de Europese Unie (EU). De regels van de richtlijn voor het nevenarbeid- en studiekostenbeding zijn al veelbesproken. Minder bekend is dat de richtlijn werknemers ook de mogelijkheid geeft een verzoek in te dienen voor ‘meer voorspelbare arbeidsvoorwaarden’.
De richtlijn is een uitwerking van enkele grondbeginselen van het EU-recht. Zo volgt uit het Handvest van de grondrechten van de EU dat iedere werknemer recht heeft op:
Naast het Handvest kent het Europees recht ook de beginselen uit de Europese pijler van sociale rechten. Hieruit volgt onder meer de informatieplicht die u als werkgever heeft bij indiensttreding van een werknemer. Op Europees niveau zijn minimumvereisten vastgesteld op het gebied van informatie over de essentiële aspecten van de arbeidsrelatie en de geldende arbeidsvoorwaarden. De nieuwe richtlijn moet het toepassingsbereik van eerdere EU-richtlijnen en de doelstellingen daarvan verruimen.
In de toelichting op de richtlijn staat dat het één van de doelstellingen is om werkgevers te stimuleren een zekere vorm van werk aan te bieden aan werknemers met ‘atypische vormen van werk’. Wat atypische vormen van werk precies zijn, vermeldt de richtlijn niet. Uit de (Europese) wetsgeschiedenis kunt u afleiden dat het onder meer om huishoudelijk personeel, oproep werkers en platform werkers gaat. Artikel 12 van de richtlijn stelt dat EU-lidstaten ervoor moeten zorgen dat een werknemer kan verzoeken om een vorm van werk met meer voorspelbare en zekere arbeidsvoorwaarden. De werknemer kan verzoeken om arbeid met meer voorspelbare arbeidsvoorwaarden Dit wordt in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd door artikel 2b aan de Wet flexibel werken (WFW) toe te voegen. In dit artikel staat dat de werknemer de werkgever kan verzoeken om een vorm van arbeid met meer voorspelbare en zekere arbeidsvoorwaarden, maar alleen als de werknemer ten minste 26 weken vóór de beoogde ingangsdatum van de aanpassing in dienst is bij de werkgever. U moet binnen één maand na een verzoek van een werknemer schriftelijk en gemotiveerd beslissen over het verzoek. Heeft u minder dan tien werknemers, dan is de termijn drie maanden. Beslist u niet tijdig, dan wordt de vorm van arbeid aangepast zoals verzocht door de werknemer. Verder is het voor huishoudelijk personeel dat minder dan vier dagen per week werkt voor een natuurlijk persoon (dus niet voor een organisatie) of een werknemer die op basis van een zee-arbeidsovereenkomst of arbeidsovereenkomst in de zeevisserij werkt, niet mogelijk om een verzoek in te dienen.
Uit de parlementaire stukken blijkt niet duidelijk voor wie deze mogelijkheid precies is bedoeld en wat in de praktijk het effect moet zijn. De toelichting op de richtlijn lijkt aan te geven dat het gaat om een verzoek om een vaste arbeidsduur of vast contract. Maar of het verzoek alleen daarover kan gaan, is nergens bepaald. Kan een oproepkracht ook verzoeken om een langere oproepperiode dan waar hij volgens artikel 7:628a lid 3 van het Burgerlijk Wetboek (BW) recht op heeft? Het lijkt erop dat over de reikwijdte van een verzoek niet (goed) is nagedacht. Ook lijkt er weinig rekening te zijn gehouden met de mogelijkheden die de arbeidswetgeving al kent, zoals:
Bovendien biedt de WFW al de kans om aanpassing van de arbeidsduur, arbeidsplaats of werktijd te verzoeken.
Het is dus de vraag wat de nieuwe verzoek mogelijkheid gaat opleveren. Zoals wel vaker het geval is bij wijzigingen in de arbeidswetgeving, zal de tijd het moeten leren. Ook de andere maatregelen uit de EU-richtlijn zorgen nog voor vraagtekens:
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!