Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
De registratie van nieuwe personenauto’s neemt toe en de meeste ondernemers in de branche trekken deze positieve lijn door naar 2019. Ze rekenen ten opzichte van andere branches in het mkb op een bovengemiddelde groei van de omzet en de winst. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-rapport ‘2019 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’.
Klik op de afbeelding voor een vergroting |
Wel is de financiële positie van autobedrijven per saldo verslechterd, is er sprake van stevige margedruk en kampt een groot aantal bedrijven met een tekort aan vakkundig personeel.
Ondernemers in de autobranche gaan voor 2019 uit van een omzetgroei van bijna 12%. Daarmee zijn ze positiever gestemd dan het mkb als geheel (+10,6%). De winst zal naar verwachting met ruim 10% toenemen. Dit cijfer ligt aanzienlijk hoger dan de prognose van een jaar geleden (5,6%) en iets hoger dan het mkb-gemiddelde (+9,3%).
Steeds meer autobedrijven merken dat de vraag naar gekwalificeerd personeel het aanbod overstijgt en kampen met tekorten. Om goede medewerkers aan te trekken en te binden, is meer geld nodig. Voor 2019 gaat de branche uit van een toename van de personeelskosten van ruim 8%. Dit betekent meer dan een verdubbeling ten opzichte van de prognose van een jaar geleden.
Gezien de margedruk en het tekort aan vakkundig personeel is het niet vreemd dat autobedrijven in 2019 sterker willen sturen op efficiency. De helft van de respondenten in de SRA-BiZ-analyse noemt dit als belangrijkste kans. Overheidsmaatregelen, technologische ontwikkelingen en het tekort aan vakkundig personeel vormen de grootste bedreigingen voor de branche.
De financiële positie van autobedrijven is achteruitgegaan. Het percentage ondernemingen dat aan al de financiële verplichtingen kan voldoen, is gedaald van bijna 78% in 2016 naar 74,6% in 2017. De automotive blijft hiermee achter bij het mkb-gemiddelde, dat verbeterde van 78,7% naar ruim 80%.
Ondanks de verslechterde kredietwaardigheid willen autobedrijven in 2019 meer gaan investeren (+10,5%). Daarbij neemt de behoefte aan externe financiering nog sterker toe (+11,8%). Dit kan een knelpunt zijn, want autobedrijven ervaren in de praktijk problemen met het aanvragen van krediet.
We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!