Wij maken gebruik van cookies

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Moet u grote donaties nu openbaar maken?
vrijdag 22 maart 2019

Dit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.

Moet u grote donaties nu openbaar maken?

Maatschappelijke organisaties moeten transparanter zijn over hun geldstromen. Dat staat in het wetsvoorstel ‘Transparantie maatschappelijke organisaties’. Dit moet voorkomen dat het ontvangen van grote donaties leidt tot afhankelijkheid van geldschieters en onwenselijke beïnvloeding van het bestuur en beleid van de maatschappelijke organisaties.

Donatieoverzicht

cybercrimeIn het conceptwetsvoorstel staat dat organisaties binnen een half jaar na afloop van het boekjaar een overzicht moeten opstellen van donaties van meer dan € 15.000. Een donateur van een gift van € 15.000 of meer moet met naam en woonplaats vermeld worden op de website van de maatschappelijke organisatie die de gift heeft ontvangen. Het gaat daarbij niet alleen om eenmalige giften. Ook een reeks donaties van in totaal € 15.000 of meer moet bekend worden gemaakt.

Zeven jaar toegankelijkheid

Het donatieoverzicht moet zeven jaar via de eigen website toegankelijk zijn. Als de organisatie geen website heeft, moet het donatieoverzicht bekend worden door deponering bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Financiële informatie openbaar

Stichtingen moeten daarnaast bepaalde financiële informatie openbaar maken. Stichtingen die nog niet verplicht zijn om jaarstukken te publiceren, moeten voortaan de balans en de staat van baten en lasten openbaar maken in het Handelsregister. Ook deze informatie moet zeven jaar beschikbaar blijven.

Vrijstelling

Organisaties kunnen een vrijstelling aanvragen. Hoe een vrijstelling kan worden aangevraagd en aan welke criteria moet worden voldaan, staat nog niet in het conceptwetsvoorstel en moet nog worden bepaald.

Let op! Het betreft een conceptwetsvoorstel. Het is nog niet duidelijk hoe het uiteindelijke wetsvoorstel eruit gaat zien en wanneer dit verschijnt.

Laten we kennismaken!

We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.

    Deze website wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google Privacybeleid en de Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

    Certificaten

    Adviesgesprek? Maak een afspraak of bel ons direct via 0546 549 530bereikbaar tot 18:00
    Arjan staat u graag te woord
    Menu
    0546 549 530 info@bilanx.nl
    Uw browser is niet meer van deze tijd!

    Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

    ×