Wij maken gebruik van cookies

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Einde thuiswerken; inrichting werkkamer terug naar kantoor?
donderdag 7 april 2022

Dit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.

Einde thuiswerken; inrichting werkkamer terug naar kantoor?

Het advies om thuis te werken vanwege corona is voorbij. Betekent dit dat uw werknemers de inrichting van de werkkamer thuis weer terug naar kantoor moeten brengen?

Inrichting werkkamer

Kantoor

Op grond van de Arbowet bent u als werkgever verplicht voor de inrichting van de werkplek thuis te zorgen als de werknemer thuis moet werken. In die gevallen kunt u onder meer een bureau, een bureaustoel en verlichting belastingvrij ter beschikking stellen, verstrekken of vergoeden.

Retourneren van uitgeleende spullen

Werkt een werknemer niet meer thuis, dan moeten genoemde zaken weer geretourneerd worden als u uw werknemer de spullen heeft uitgeleend (u bent nog steeds de eigenaar van de spullen). U kunt er echter dan ook voor kiezen de werknemer de spullen te laten houden. In dat geval moet er belasting betaald worden over de restwaarde van de spullen.

Restwaarde

U kunt dit voorkomen door de werknemer de spullen tegen de restwaarde over te laten nemen. Die waarde is uiteraard lager dan de nieuwprijs, want het betreft gebruikte goederen. Wilt u uw werknemer niet belasten voor de restwaarde? Overnemen van de spullen kan ook belastingvrij, als u de restwaarde onderbrengt in de werkkostenregeling.

Werkkostenregeling

De waarde van de spullen is via de werkkostenregeling belastingvrij voor de werknemer. U betaalt als werkgever echter wel 80% belasting via de eindheffing als u dit jaar met uw vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen over de vrije ruimte heen schiet.

Omvang vrije ruimte

De vrije ruimte is in 2022 lager dan in 2021 en bedraagt 1,7% van uw loonsom tot € 400.000. Over het meerdere van uw loonsom is de vrije ruimte nog 1,18%.

Let op! Mag de werknemer de spullen houden en brengt u ze niet onder in de werkkostenregeling, dan is de restwaarde belast als loon in natura bij de werknemer. Dit heeft tot gevolg dat u hiervoor loonbelasting inhoudt op het loon van de werknemer.

Let op! Als u destijds een bedrag heeft uitgekeerd waar de werknemer zelf spullen voor kon aanschaffen of u heeft de spullen aan de werknemer gegeven (de werknemer is dan eigenaar van de spullen geworden), hoeven de spullen voor de belastingen niet perse geretourneerd te worden. Er hoeft geen belasting betaald te worden als de werknemer de spullen houdt. Dat neemt niet weg dat u mogelijk wel afgesproken hebt met de werknemer dat de spullen terug moeten.

Laten we kennismaken!

We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.

    Deze website wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google Privacybeleid en de Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

    Certificaten

    Adviesgesprek? Maak een afspraak of bel ons direct via 0546 549 530bereikbaar tot 18:00
    Arjan staat u graag te woord
    Menu
    0546 549 530 info@bilanx.nl
    Uw browser is niet meer van deze tijd!

    Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

    ×