Wij maken gebruik van cookies

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
In 7 stappen uw bedrijf verkopen
donderdag 5 juli 2018

Dit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.

Hoe u in zeven stappen uw bedrijf op de juiste manier verkoopt

Er komt een moment dat u uw bedrijf wilt overdragen of wilt verkopen. Of dit nu is om te gaan genieten van uw oude dag, om gezondheidsredenen of als verzilvering van hard werk, een bedrijf verkopen is niet iets wat u zomaar doet en vergt vaak jaren van voorbereiding.

Stap 1 – Bepaal uw verlanglijstje

Als ondernemer heeft u veel geïnvesteerd in uw onderneming, het is dan ook van belang dat u goed in kaart brengt wat uw wensen zijn. Door na te denken over uw financiële wensen en eventuele overnamepartijen bent u reeds vroegtijdig bezig met het organiseren van uw verkoopproces.

Stap 2 – Voorbereiding van verkoop

In de tweede stap van de verkoop van uw onderneming doet u een analyse van uw bedrijf. Hierbij wordt er gekeken naar de marktomgeving, de financiële situatie van uw organisatie, de kwaliteit van management en de dagelijkse operatie van uw onderneming. Deze informatie documenteert u in een prospectus. Serieus geïnteresseerden kunnen deze prospectus ontvangen wanneer zij interesse tonen in uw organisatie

Stap 3 – Verkoopklaar maken van de organisatie

Een onderneming die te koop wordt aangeboden dient er goed voor te staan. Het is dan ook noodzakelijk dat u de juiste stappen neemt om uw bedrijf verkoopklaar te hebben. Hierbij is het noodzakelijk om uw jaarrekeningen van de afgelopen jaren kunt overleggen.

Verder is het zaak de juridische en fiscale structuur van de onderneming zo sterk mogelijk te maken. Het kan bijvoorbeeld zinnig zijn om onroerend goed in een aparte vennootschap onder te brengen of een holdingstructuur met één of meer werkmaatschappijen te creëren. Het wijzigen van de structuur van uw bedrijf kan soms grote fiscale voordelen opleveren. Tijd speelt daarbij een belangrijke rol, want soms gelden wettelijke termijnen van een aantal jaren. (Bron: SRA)

Stap 4 – Waarde bepalen en vraagprijs bepalen

Al vroeg in het verkoopproces gaat u de de waarde van uw bedrijf bepalen, de waardebepaling kan op basis van verschillende methodieken worden bepaald waarbij uw organisatie, de marktomgeving en uw doelgroep van invloed zijn op de te kiezen methodiek.

De waardebepaling van uw organisatie wordt vastgesteld op basis van onder andere de aanwezige cijfers, marktprognoses, groeimogelijkheden en het innovatieve vermogen van uw organisatie. Samen met uw financieel adviseur wordt een realistische waarde bepaald.

Wanneer uw bedrijf verkoopklaar is, en u de waarde van uw onderneming hebt bepaald kunt u de vraagprijs gaan bepalen, u dient hiervoor de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat wil ik minimaal voor mijn onderneming krijgen?
  • Wat kan ik maximaal voor mijn bedrijf krijgen?
  • Wat is de reële verkoopprijs?

Stap  5 – Een koper zoeken

In de zesde stap gaat u op zoek naar een geschikte koper. Dit kunnen verschillende soorten kopers zijn:

  • Overname vanuit familie
  • Overname vanuit personeel
  • Onbekende overnamekandidaat

Heeft u nog geen geschikte kandidaat op het oog dan is het verstandig om met uw bedrijf de markt op te gaan, onze financieel specialisten kennen hiervoor de juiste mogelijkheden en ondersteunen u bij het selecteren van het juiste pad wat u kunt bewandelen.

Stap 6 – Onderhandeling met de overnamekandidaat

Wanneer u een geschikte kandidaat heeft gevonden begin de onderhandelingsfase. Het is van groot belang deze onderhandelingen schriftelijk vast te leggen. Zodra duidelijk is dat de potentiële koper sterke interesse heeft dan is het tijd om belangrijke informatie uit te wisselen.

Voordat u uw informatie openbaart is het van groot belang om een vertrouwelijkheidsovereenkomst en geheimhoudingsovereenkomst op te stellen. Hiermee voorkomt u dat er onzorgvuldig met de informatie wordt omgegaan.

Wanneer beide partijen de intentie hebben om de verkoop te realiseren is het van belang een intentieovereenkomst op te stellen waarbij u in grote lijnen de gemaakte afspraken op papier zet.

Na de intentieovereenkomst zal de potentiële koper de informatie die u als verkoper heeft verstrekt, willen toetsen. Daarvoor dient het due diligence-onderzoek. In de meeste gevallen is dit een zo breed mogelijk onderzoek naar het bedrijf. Alle juridische, fiscale, financiële en bedrijfseconomische aspecten komen aan bod.

Stap 7 – Verkoop afronden

Als het onderzoek is afgerond kan de verkoop worden afgerond. Als u een bv verkoopt is de gang naar de notaris nodig, daar worden de aandelen officieel overgedragen. Nadat u de koopsom heeft ontvangen is uw bedrijf definitief verkocht.

Bij een verkoop van een bedrijf krijgt u altijd te maken met de fiscus. Daarbij maakt het verschil of u bijvoorbeeld een bv verkoopt of een eenmanszaak. Vaak zal er moeten worden afgerekend. U hoe dit het gunstigst kunt doen hangt af van uw specifieke situatie.

Laten we kennismaken!

We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.

Arjan Nijen Twilhaar
Arjan Nijen Twilhaar Directeur

Meer over Arjan

Certificaten

Adviesgesprek? Maak een afspraak of bel ons direct via 0546 549 530bereikbaar tot 18:00
Evert Kremer staat u graag te woord
Menu
0546 549 530 info@bilanx.nl
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×