Wij maken gebruik van cookies

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Nieuwe Arbowetgeving per 1 juli 2017
woensdag 31 mei 2017

Dit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.

Nieuwe Arbowetgeving per 1 juli 2017

Per 1 juli aanstaande zullen een aantal zaken veranderen binnen de Arbowet. Dit heeft gevolgen voor u als werkgever. U dient een aantal wijzigingen door te voeren en zaken te regelen. Zo moeten organisaties een schriftelijk contract afsluiten voor de arbodienstverlening. Dit contract blijft maatwerk, maar er komen wel minimumeisen: het basiscontract. Bestaande contracten blijven geldig tot een jaar na de inwerkingtreding van de wetswijziging. Wij adviseren u graag over de te ondernemen stappen. 

Na 1 juli 2018 moet het contract zijn aangepast. In het basiscontract moet staan:

  • hoe de vrije toegang voor de bedrijfsarts tot de werkplek is geregeld;
  • hoe werknemers gebruik kunnen maken van hun recht op een second opinion;
  • hoe de arbodienstverlener of bedrijfsarts zijn wettelijke taken kan uitvoeren;
  • hoe de preventie-advisering van de bedrijfsarts is geregeld;
  • hoe het overleg met de preventiemedewerker en de ondernemingsraad zijn geregeld;
  • hoe de bedrijfsarts of arbodienst omgaat met klachten: let op de klachtenprocedure;
  • hoe de bedrijfsarts omgaat met de meldingsplicht voor beroepsziekten.

De keuze voor een arbodienst/bedrijfsarts dient wel overwogen gemaakt te worden. Wij adviseren u hierover graag en kunnen u desgewenst in contact brengen met een geschikte partij. 

Bilanx helpt u graag verder! Neem contact met ons op en we bekijken samen welke zaken u moet regelen. Download de handige infographic waar alle veranderingen helder en overzichtelijk staan uitgelicht.

Jorieke Bakelaar
Jorieke Bakelaar HR Specialist

Meer over Jorieke

Certificaten

Adviesgesprek? Maak een afspraak of bel ons direct via 0546 549 530bereikbaar tot 18:00
Evert Kremer staat u graag te woord
Menu
0546 549 530 info@bilanx.nl
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×