Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.
Ik ga akkoordDit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.
In de loop van volgend jaar wordt een nieuwe testmethode van kracht om de CO2-uitstoot voor nieuwe auto’s vast te stellen.
Deze nieuwe methode (WLTP) wordt verplicht per 1 september 2017. Vanaf het voorjaar kunnen fabrikanten er al vrijwillig voor kiezen om nieuwe modellen conform de WLTP te testen en op de markt te brengen. Vanaf begin 2017 kunnen dus de eerste auto’s op de Nederlandse wegen verschijnen die zijn getest met de nieuwe WLTP-testprocedure. Bestaande modellen met de huidige NEDC-typegoedkeuring hoeven vanaf september nog niet opnieuw te worden getest. Een jaar later, op 1 september 2018, is de nieuwe testmethode verplicht voor alle nieuw verkochte modellen met uitzondering van uitlopende series waarvan het opvolgmodel in de startblokken staat. Met ingang van 1 september 2019 moeten alle nieuw verkochte voertuigen beschikken over een CO2-waarde vastgesteld conform de WLTP.
Door de invoering van de WLTP moeten ook de autobelastingen aangepast worden die met de CO2-uitstoot samenhangen. Dat betreft vooral de BPM. Uitgangspunt van het kabinet is dat in 2017 en 2018 de al vastgestelde BPM-tarieftabellen gebruikt blijven worden. Voor auto’s met een WLTP-typegoedkeuring wordt daar dan een omrekenfactor op toegepast. De WLTP-test zal namelijk tot hogere uitstootcijfers leiden dan de huidige NEDC-test. Door de omrekenfactor blijven de autobelastingen echter budgetneutraal.
Voor plug-in hybrides geldt overigens dat in 2017 en 2018 zowel een NEDC-test als een WLTP-test wordt gedaan. De BPM blijft dan in 2017 en 2018 berekend worden op basis van de huidige NEDC-test. Maar er is inmiddels al wel geregeld dat er vanaf 2017 voor plug-in hybrides een afzonderlijke BPM-tabel met hogere tarieven gaat gelden.
Het wetsvoorstel voor het gebruik van de omrekenfactor ligt inmiddels bij de Tweede Kamer. In de loop van november stemt de Tweede Kamer hierover. Wij houden u op de hoogte.
Bron Auto & Fiscus
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!