Wij maken gebruik van cookies

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Nog maar één loket voor goede doelen
woensdag 11 juli 2018

Dit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.

Nog maar één loket voor goede doelen

Goede doelen hebben vanaf volgend jaar nog maar te maken met één loket voor het aanvragen van een Erkenning en van de ANBI-status. Hiertoe hebben organisaties van goede doelen met de Belastingdienst een convenant afgesloten.

Erkenning

Om fraude te voorkomen, kunnen goede doelen een Erkenning aanvragen bij het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Zo weten donateurs dat ze te maken hebben met een bonafide organisatie.

ANBI-status

Daarnaast kunnen goede doelen de ANBI-status aanvragen. Een ANBI is een algemeen nut beogende instelling. Een instelling kan alleen een ANBI zijn als ze zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut. De aanvraag verloopt nu nog digitaal via de Belastingdienst.

Fiscale voordelen

Een ANBI kent een aantal fiscale voordelen. De belangrijkste zijn dat de ANBI geen erf- of schenkbelasting betaalt over de ontvangen donaties ten nutte van het algemeen belang. Als de ANBI zelf dergelijke schenkingen doet, is ook geen schenkbelasting verschuldigd. Verder zijn donaties aan een ANBI fiscaal aftrekbaar.

Eén loket

Vanaf 2019 kunnen organisaties de Erkenning en de ANBI-status aanvragen bij het CBF. De kwaliteitseisen voor het verkrijgen van de Erkenning zijn gelijk aan die voor de ANBI-status. Een aparte aanvraag bij de Belastingdienst is dan dus niet meer nodig.

Let op! De fiscus behoud zich het recht voor altijd zelf de ANBI-status te blijven toetsen. Aangezien de eisen voor de Erkenning en de ANBI-status gelijk zijn, zal het niet snel voorkomen dat de fiscus een afwijkend standpunt inneemt.

Eisen

De eisen voor de Erkenning en ANBI-status zijn gericht op het voorkomen van fraude. Zo mogen bestuurders bijvoorbeeld slechts een onkostenvergoeding of minimale vacatiegeld ontvangen. Ook moet een organisatie zich voor minstens 90% inzetten voor het algemeen belang en mag er geen winstoogmerk zijn.

Heeft u vragen over de ANBI, neem dan contact met ons op.

Laten we kennismaken!

We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.

    Deze website wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google Privacybeleid en de Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

    Certificaten

    Adviesgesprek? Maak een afspraak of bel ons direct via 0546 549 530bereikbaar tot 18:00
    Evert Kremer staat u graag te woord
    Menu
    0546 549 530 info@bilanx.nl
    Uw browser is niet meer van deze tijd!

    Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

    ×