Wij maken gebruik van cookies

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de tracking cookies te accepteren, wordt u herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op uw persoonlijke voorkeuren en kunnen we u relevante informatie en advertenties laten zien, binnen en buiten onze website. Voor meer informatie kunt u kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik ga akkoord
Payrollen gaat veranderen per 1 januari 2020
donderdag 18 juli 2019

Dit bericht is langer dan 12 maanden geleden gepubliceerd, de informatie die u leest kan verouderd zijn, bezoek ons Actueel gedeelte voor recentere ontwikkelingen.

Payrollen gaat veranderen per 1 januari 2020

De Wet arbeidsmarkt in balans, WAB, is inmiddels door het parlement aangenomen. Dit betekent dat er per 1 januari 2020 ook een aantal zaken verandert voor payrolling. De wetswijzigingen gaan op 1 januari 2020 in.

PayrollenPayrolling?

Kenmerkend voor payrolling is volgens de definitie in de WAB dat (a) de payrollwerkgever geen ‘allocatiefunctie’ op arbeidsmarkt vervult en (b) dat de arbeidskracht exclusief aan de opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld.

Wat brengt de WAB?

Als we kijken naar de wijzigingen die de WAB voor payrolling in petto heeft, ziet het ernaar uit dat het gebruik van payrolling duurder zal worden. Wat verandert er?

Gelijke arbeidsvoorwaarden

  • Geldt voor alle arbeidsvoorwaarden. Payrollers moeten minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als werknemers die in dienst zijn bij de opdrachtgever. Dat gaat om individuele en collectieve arbeidsvoorwaarden, maar ook om primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Let op, het gaat ook om de andere voorwaarden, zoals bijvoorbeeld een sociaal plan of een werk-naar-werktraject.
  • Arbeidsvoorwaarden melden. Als inlener/opdrachtgever wordt u verplicht de arbeidsvoorwaarden die binnen uw bedrijf gelden, te melden aan het payrollbedrijf. Dit moet voorafgaand aan de terbeschikkingstelling.

Adequate pensioenopbouw

  • Gelijktrekken. Payrollwerknemers krijgen recht op een adequaat pensioen. De pensioenregeling van payrollwerknemers moet meer gelijkgetrokken worden met die van werknemers die rechtstreeks in dienst zijn van de opdrachtgever.
  • Payrollbedrijf moet dit regelen. De payrollsector heeft de mogelijkheid een eigen regeling te treffen en voor de uitvoering daarvan een eigen uitvoerder te vinden. Payrollbedrijven die niet deelnemen aan de collectieve regeling, moeten een eigen regeling treffen om ervoor te zorgen dat zij voldoen aan de norm dat voor hun werknemers een adequate pensioenregeling geldt.
    Ook als de opdrachtgever geen werknemers in gelijke of gelijkwaardige functies in dienst heeft, maar er voor werknemers die werkzaam zijn in gelijke of gelijkwaardige functies wel een pensioenregeling geldt, moet de payroller een adequate pensioenregeling treffen.

Let op! De verplichting een adequate pensioenregeling te treffen geldt niet als de opdrachtgever voor soortgelijke werknemers geen pensioenregeling heeft getroffen en er in de sector van het beroeps- of bedrijfsleven waar deze werkzaam is geen beroeps- of bedrijfstakpensioenregeling geldt.

Uitzendbepalingen niet meer toepassen

Een aantal bijzondere bepalingen voor uitzendovereenkomsten geldt nu (nog) voor payrollovereenkomsten. Deze bepalingen worden met de WAB buiten toepassing verklaard. Het gaat dan om:

  • Geen ‘verlengde’ keten. In een cao mag er niet meer worden afgesproken dat er zes overeenkomsten kunnen worden aangegaan gedurende ten hoogste vier jaar (voordat er een vast arbeidscontract ontstaat).
  • Loondoorbetaling niet meer uitsluiten. De loondoorbetalingsverplichting kan de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst alleen worden uitgesloten als dat gebruikelijk is bij het bedrijf waar de werknemer ter beschikking wordt gesteld.
  • Uitzendbeding. Er kan geen gebruik meer worden gemaakt van het uitzendbeding. Dit heeft onder andere tot gevolg dat een arbeidscontract niet onverwijld kan worden beëindigd gedurende de eerste 26 weken (of 78 weken indien deze periode bij cao is verlengd).

Laten we kennismaken!

We nodigen u graag uit om kennis te maken. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de verhalen van de ondernemer en denken graag met u mee. Een kennismakingsgesprek en de kop koffie zijn bij ons altijd gratis. Vaak kunnen we uw eerste vragen direct beantwoorden.

    Deze website wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google Privacybeleid en de Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

    Certificaten

    Adviesgesprek? Maak een afspraak of bel ons direct via 0546 549 530bereikbaar tot 18:00
    Arjan staat u graag te woord
    Menu
    0546 549 530 info@bilanx.nl
    Uw browser is niet meer van deze tijd!

    Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

    ×